Team 1-1-2

9 augustus 2018 - Nuenen, Nederland

Peter Linders  TEAM 1-1-2   Ad van de Molengraft

Dit team bestaande uit Peter Linders en Ad van de Molengraft, gaat een ambulance naar het General Hospital in Farafenni, Gambia brengen.

Farafenni ligt in het binnenland van Gambia, zo’n 100 km ten oosten van de hoofdstad Banjul. Het is een van de belangrijkste plaatsen op de noordelijke oever van de Gambia-rivier en telt bijna 30.000 inwoners. De markt van Farafenni is van regionaal belang.

de hoofdstraat van Farafenni       de lumo (wekelijkse markt) in Farafenni

Sinds 1999 beschikt Farafenni over een ziekenhuis, ooit opgezet als militair hospitaal. Het telt ca. 160 bedden en biedt medische hulp aan ruim 300.000 Gambianen en Senegalezen, die in een grote regio rondom Farafenni wonen. Per jaar ontvangt het General Hospital ca. 35.000 patiënten.

Het ziekenhuis had de beschikking over 1 ambulance. Deze is echter in januari bij een verkeersongeval total loss geraakt. Het ziekenhuis heeft onvoldoende financiële middelen om een nieuwe ambulance aan te schaffen. Momenteel verleent een ambulance van het Health Centre in Salékini noodassistentie.

Farafenni hospital     Ambulance, site

De stichting 'Helping Hands' heeft van het Rode Kruis in België een ambulance overgenomen die wij als vrijwilligers voor deze stichting geheel belangeloos over land naar Gambia gaan rijden.

logo Helping Hands vzw         schild Challenge zonder jaartal

Wij vertrekken op 6 oktober samen met andere deelnemers aan de Challenge Antwerpen-Banjul en rijden door België, Frankrijk, Spanje naar Gibraltar, steken daar over naar Tanger en vervolgen onze reis door Marokko, Mauritanië en Senegal naar Gambia. Een uitdagende, avontuurlijke reis van ca. 7500 km. Alle kosten zoals, eten, overnachtingen, brandstof, tol, visa, inentingen, de ferry naar Marokko en de terugvlucht naar Nederland nemen wij voor eigen rekening.

In Farafenni schenken wij de ambulance aan het General Hospital.

Gambia is het kleinste land van Afrika. Het is in oppervlakte niet groter als Noord-Brabant en Gelderland samen. Er wonen iets meer als 1,7 miljoen mensen. 63% van de bevolking is analfabeet.

In het land heerst bittere armoede. Ruim 61% van de bevolking leeft onder de armoedegrens van $ 1,25 per dag. Ook de gezondheidszorg staat er op een laag pijl. De gemiddelde levensverwachting is er slechts 53 jaar. Bij ons is die ruim 30 jaar hoger.

Nog geen 3% van de bevolking is ouder dan 65 jaar. De babysterfte is er onnodig hoog door gebrek aan kennis en de juiste hulpmiddelen.

In het ziekenhuis is aan zowat alles een tekort…, behalve aan patiënten. Het heeft geen geld om investeringen te doen. Daarom nemen wij in de ambulance hulpgoederen mee en zamelen wij geld in om het ziekenhuis financieel te ondersteunen.

Wilt u ook bijdragen om de gezondheidszorg daar te verbeteren dan kunt u uw gift overmaken op rekening NL36 RABO 0148 2337 40 t.n.v. Derdengelden Notaris Fokkema, onder vermelding van 'Hospital Farafenni'.

Een kleine bijdrage maakt een groot verschil!

Dankzij vele donateurs hebben wij tot 24 september een bedrag ingezameld van € 5.934,85!

Voor meer info ga naar http://www.antwerpenbanjul.com

Kijk via onderstaande link naar ons TV-interveuw bij de LON:

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0--0-

MET DANK AAN ONZE SPONSOREN:

Verhoeven Hoorcomfort - Nuenen

Stoop Tuinen - Nuenen

Geert Bongers Verswaren - Nuenen

Alle sponsoren hartelijk bedankt

-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-