Bereikt, de arch in Banjul, Gambia

25 oktober 2018 - Serekunda, Gambia

De laatste dagen zijn snel voorbij gegaan. Eind van het verhaal is dat we de eindstreep gehaald hebben en enthousiast onthaald zijn door de bevolking, notabelen en familieleden van de challengers.

Nu eerst een update na Dakar, Senegal. Ad heeft de ambulance in ere hersteld, alles wat gedemonteerd was vanwege de doorreis door Marokko is weer gemonteerd en gekontroleerd. We kunnen met loeiende sirenes Banjul binnen komen.

Gisteren zijn we toch nog lang onderweg geweest van Dakar naar Toubacouta aan de kust. Onderweg werden we gekonfronteerd met zeer hoge temperaturen en hoge vochtigheid. Het was dus zweten en nog eens zweten. Zodra je stilstond gutste het zweet uit je oksels en in een mum van tijd was je T-shirt nat.

Onderweg zijn we ook nog verkeerd gereden, van de enkele wegen hebben we net de verkeerde gepakt waar we na 50 km achterkwamen.

Uiteindelijk kwamen we in Toubacouta aan om 16:30 en vroegen naar een ander B&B dan de groep. Weer met ca 12 man, lekker knus. Een rastafani reed ons voor naar de B&B en zorgde op zijn brommertje voor veeeeeel lekker gekoeld bier. Typisch gedrag in zo'n klein dorpje. Iedereen kent iedereen en iedereen is familie.

Na een paar biertjes naar zijn winkeltje gaan wezen kijken en daarna naar restaurant Boem Boem.

De chefkok was helemaal uit gedost, we waren natuurlijk de enige gasten, om ons zijn specialiteit Baracuda te serveren. Eerlijk is eerlijk het was lekker, samen met de rijst, patat en bier. Na afloop weer terug gesloft en het stof weggespoeld met...........

Voor het slapen hebben we, John en Peter, nog even een douche genomen en daarna slapen.

Vanmorgen ontbijten ennnn geen douche. Het water was op!. Gelukkig vlak voor we moesten vertrekken was er weer water en kon er ook weer gedouched worden.

Op naar de grens. Wat een gekrioel van mensen, met opzwepende Afrikaanse muziek knetterhard uit luidsprekers.

De routine weer volgen met vingerafdrukken, foto en stempels en dan door naar de ferry wat 20 km in Gambia is.

Vanaf het moment dat we Gambia binnen zijn worden we gevolgd (achtervolgd) door de Nationale TV, die iedereen interviewd. Ad moet er ook aan geloven.

Verzamelen bij de ferry en in 2x overvaren voor de 41 auto's en 7 motoren. De auto's versiert met slingers en ballonnen voor de optocht. Weer een belevenis op de boot met honderden passagiers.

Uiteindelijk iedereen over en dan naar de arch voor ons feestelijke onthaal.

Missie volbracht.

Nu de auto's nog afleveren maar dat horen jullie nog want nu wacht ons het feest buffet en.......

1. Louis Moors:
    25 oktober 2018
    Een hele mooie prestatie geleverd door jullie allen.
    Hoef niet te zeggen dat je er eentje op moet pakken zo te lezen. Das al regelmatig gebeurd.
    Het voor jullie een onvergetelijke ervaring zijn. Nog een hele mooie tijd gewenst
  2. Rianne Manders:
    25 oktober 2018
    Super dikke complimenten voor jullie allemaal, fikse presentatie, echt trots op. Geniet ervan en een goeie terugreis. Wanneer en waar komen jullie aan in Nederland?
  3. Rob & Nel Kuijpers:
    25 oktober 2018
    Wat hebben jullie dat goed gedaan! Nu hopelijk nog wat verdiende relaxdagen(vakantie?) en dan weer zeer welkom in Nuenen!
  4. Toon en Mientje Jaspers:
    25 oktober 2018
    Top wat jullie gedaan hebben ,petje af.Geniet nu maar van. Op naar het feest, buffet.
    Laat het jullie goed smaken,en doe Ingrid de hartelijke groeten.
  5. Josje van de Molengraft:
    26 oktober 2018
    Doel Bereikt! Geweldig, mannen. En wat een onthaal!
  6. Tante Fien:
    BRAVO!!!!!!!!
  7. Roland en Bertine van Rooij:
    Super mannen...geweldige prestatie!!
    Wij zijn allemaal trots op jullie, dat deze geweldige missie geslaagd is. Het blijft, hoe dan ook, altijd spannend, omdat je niet altijd de volledige regie kunt houden gedurende zo'n avontuurlijke reis. De hartelijke groeten, een fijn verblijf en behouden thuiskomst!
  8. Miriam:
    Proficiat!!!
  9. KARIN LIEUWEN:
    26 oktober 2018
    nu jullie hoeven van mij geen reactie te ontvangen, want dat heeft de rest van de volgelingen al gedaan. goede terug reis en we hopen dat jullie veel geleerd hebben en genoeg indrukken hebben opgedaan.
  10. P.F.van Bree:
    26 oktober 2018
    Top mannen , wij volgen de reis op de voet. Fijn verblijf in Gambia. Hier is de herfst langzaam maar zeker aan het intrede.
    Groet Piet en Marion van Bree.
  11. Jan Rinie Jochem:
    26 oktober 2018
    geweldig, wat een avontuur en belevenis! Knap dat jullie het volhouden met die enorme hitte. Proficiat met deze fantastische prestatie!
  12. Nel Vrijaldenhoven:
    26 oktober 2018
    Super mannen, wat een prestatie!!!
    Geniet er nou maar even lekker van en daarna een goede reis terug en weer welkom in Nuenen
  13. Bart manders:
    27 oktober 2018
    van harte heren echt super gedaan ! geniet van welverdiende overwinning
  14. Toine:
    27 oktober 2018
    Superprestatie mannen. Wat een mooi onthaal. Proficiat en nu genieten van nog meer biertjes en de mensen in Gambia.
  15. Nell Verkuijlen:
    27 oktober 2018
    Mooi gedaan geniet nog even daar
  16. Ellen Olsthoorn:
    28 oktober 2018
    Missie volbracht, gefeliciteerd!
  17. Anita:
    29 oktober 2018
    Gefeliciteerd!!
    Super gedaan nog even genieten van alle ervaringen....en Gambia
    Gr Gerd Anita Anneke en Kees