Relaxen in Kololi

4 november 2018 - Serekunda, Gambia

We zijn nu een paar dagen in Kololi en hebben lekker kunnen uitrusten.

Gisteren zijn we naar Tanjee gereden en hebben daar een vissersdorpje bekeken. Vandaag, 4 november, hebben we een tour gemaakt door de mangrovebossen op een creek van de Gambia rivier.

Wat altijd opvalt als je onderweg bent is dat je wordt aangesproken met "toubab", ofwel blanke. Iedereen, van groot tot klein, noemt je toubab.

Verder zien we onderweg erg veel projecten. Gambia met, EU, China, en allerhande ministeries. Het valt op want het zijn vaak de "beste" gebouwen in die omgeving en meestal lijkt het niet volledig in gebruik. Klaarblijkelijk wordt er niet veel gebouwd zonder hulp van buitenaf. Dit is in het gehele land zichtbaar.

Gisteren zijn we op bezoek geweest bij een Nederlandse dame die hier woonachtig is en zijn met haar naar het vissersdorp Tanjee gereden. Je kon dit overduidelijk ruiken. De vislucht kwam je van verre tegemoet.

De vis werd met manden uit de boten gehaald en door de branding aan wal gebracht alweer het in kruiwagens werd verdeeld en verkocht.

Er waren ook droogplaatsen en rookplaatsen. Gedroogde en gerookte vis kan tot 4 maanden bewaard worden in dit klimaat en dus ook vervoerd worden zonder koeling. Gezien de lucht lijkt het ons twijfelachtig of onze magen hiertegen bestand zijn.

Vlak naast ons appartement hebben we Sam's place ontdekt. Een Belg en die verkoopt Belgische bieren, Hoegaarden en Leffe, en die zijn, alhoewel duurder dan het plaatselijke JulBrew duidelijk smaakvoller. Hier raakten we ook in aanraking met de lokale whisky, deze is even duur als een flesje water!!!!

Biertjes zijn zowiezo goedkoop met 90 Eurocent.

Alle voorraden en huisraad hebben we opgeruimd, we zijn nu door de voorraad brillen, voetbalshirts, voetballen, cadeaus, schriften, schrijfgerei etc heen. Alles is in veel dank aanvaard en iedereen geeft aan geweldig blij te zijn met de giften.

Vandaag, zondag 4 november, zijn we vroeg op pad gegaan voor een boottocht door de Mangrovebossen in een creek van de Gambia rivier. We zagen hier veel vogels en kregen uitgebreide info van onze gids. Vroeg op pad gaan was nodig om de warmte voor te zijn. Op de terugweg van Kuloro, Baobab Island, wordt het toch al weer aardig warm in de bus.

Onderweg naar huis zien we een haarstudio. Bijna alle vrouwen in Gambia dragen een pruik. Je vraagt jezelf af hoe ze dat verdragen bij 35 graden. Hierdoor zie je toch regelmatig vrouwen hun pruik afzetten en zie je een netje met eigen haar. Het schijnt een erg gevoelig onderwerp te zijn. Dus voor heren, nooit over het haar beginnen. Vanmiddag relaxen aan het zwembad en morgen de laatste inkopen doen voor onze terugreis. Dit zal dus de laatste blog worden uit Gambia want dinsdag morgen vertrekken we huiswaarts.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Geeske:
    4 november 2018
    Goed werk gedaan heren! Hele voorspoedige terugreis en dan thuis maar eens goed uitrusten en nagenieten van alle inspanningen en indrukken.
  2. Ingrid van Deurzen:
    5 november 2018
    Makasuto de moeite waard? Ik wens jullie een goede terugreis. En bedankt voor jullie gezelligheid x
    Houden contact
  3. Josje van de Molengraft:
    5 november 2018
    Prachtige missie volbracht! Morgen een hele goede reis terug en kom behouden thuis. Tot ziens in Nuenen.
  4. Toon en Mientje Jaspers:
    5 november 2018
    Heb met plezier jullie reis verhalen gelezen,en fantastisch al het goede werk wat jullie
    hebben gedaan. Wij wensen jullie een goede reis terug,en tot ziens in Nuenen.
  5. Joost van de Molengraft:
    5 november 2018
    Het moet een ontzetten goed gevoel geven, dat de reis volbracht met de wetenschap dat je dit alles niet voor niets hebt gedaan.
    Een goede, snelle, reis naar huis
  6. Rob & Nel Kuijpers:
    5 november 2018
    Mannen, goede reis. Geweldige prestatie en wat hebben jullie een boel te vertellen bij thuiskomst. Tot snel. Chapeau!!!