Tendaba lodge aan de Gambia rivier

1 november 2018 - Tendaba, Gambia

Gisteren, 31 oktober, zijn we aangekomen in tendaba lodge, ca 150 km landinwaarts aan de Gambia rivier.

Er is veel gebeurt de afgelopen dagen sinds we Kololi verlaten hebben. 29 oktober zijn we eerst een waterproject in Genieri wezen bezoeken. Een klein dorpje waar ze de huizen gaan aansluiten op een waternet. Vergadering buiten onder de boom.

Er zijn overal in Gambia ontzettend veel kleine kinderen. Je ziet ze overal. Geboortebeperking kennen ze hier niet.

S'avonds overnachting in Farafenni, we moesten 4 kamers nemen want de islam verbied meerdere mannen op 1 kamer.

S'morgens naar Kerr Ardo gereden voor een project betreffende omheining van een skill-centre. Hierna terug naar Farafenni voor de ambulance overdracht.

In de stad werden we onder begeleiding van shamans en muziek naar het uitgelopen ziekenhuis gebracht. Een GEWELDIGE ONTVANGST. De gouverneur en chief district en radio waren aanwezig. Veel toespraken en John sprak namens Ad/Peter. Na 3 uur overdracht voorbij en zijn we naar Janjanbureh gereden, nogmaals 150 km verderop.

In Janjanbureh, wat vroeger een Engelse doorvoerplaats van slaven was, hebben we overnacht. Geen airco, geen water maar wel Veel insecten. Voor het avondeten en noodzakelijke koude bier moesten we naar het dorp. Hier kip, patat en pindasaus gegeten. Pinda's worden overal in Gambia geteeld en zijn het belangrijkste export product.

De mensen in het binnenland zijn iets meer relaxed dan aan de meer toeristische kust maar uiteindelijk willen ze helpen, zijn ze Nederlanders dankbaar voor wat ze meebrengen naar Gambia, maar willen ze wel iets hebben.

Volgende dag weer de pont over nadat we een slavenhandelmuseum en shaman museum hadden bezocht. Na uitreiking van shirtjes, cadeaus, ballen en brillen zijn we naar Wasu gereden, een Unesco culturele site van steen-circles. Hier hadden ze aan de Gambia rivier een mooie lodge van een Nederlandse. Na inchecken en bespreking van een boottocht naar Chimpansees en Nijlpaarden kwamen we er achter dat 2 dagen lang de stroom werd afgesloten. 1 keer zonder stroom was voldoende dus weer verder.

Na afloop op naar Kauur voor een lodge op een heuvel. Ibrahim zou ons begeleiden maar een beschonken man is niet erg behulpzaam dus hebben we hem geloosd en weer verder gereden.

Bij Farafenni de pond weer over en in het donker naar Tendaba wat een hachelijke onderneming is met auto's zonder licht en dieren op de weg, maar veilig gehaald.

Nu zijn we in Tendaba en gaan terug naar Banjul. Gisteravond had ik een ongenode gast op mijn kamer, bij het toilet trof ik een kikker in de Wc aan

1. Toon en Mientje Jaspers:
    1 november 2018
    Hele mooie foto,s maar wat een land,fffff
  2. Ad en marijke verachtert:
    Missie volbracht! Chapeau!
    Wij genoten met jullie mee.
  3. Mieke:
    1 november 2018
    ik hoop dat je snel terug komt opa xxx lucas en sarah xxx
  4. Coby Duraij:
    1 november 2018
    Het is wel een reis om nooit te vergeten, wat jullie allemaal hebben meegemaakt en nog meemaakt, had je toch niet kunnen dromen.
    Jullie zien veel maar niet voor niks, je moet er wel wat voor over hebben! Hopelijk gaat de terugreis voorspoedig!
  5. Kitty van Maasakkers:
    2 november 2018
    Geweldig wat een mooie reis!
  6. KARIN LIEUWEN:
    2 november 2018
    Ik zal maar niet vragen wat voor ongenode gast je binnen had. Groet vanuit Nuenen.