Fes, Marokko

10 oktober 2018 - Ouzoud, Marokko

Sinds onze laatste update 2 dagen geleden is er wel het een en ander gebeurt. We willen jullie daar graag verslag van uitbrengen. Allereerst moet ons nog iets van ons hart. De opmerking dat er telkens drank in het spel is doet wel pijn. Niets is lekkerder dan na 12 uur in een auto te hebben gehobbeld, dan een glas koud bier. Misschien geeft dit het idee van elke dag een feestje maar tot nog toe hebben we echter alleen maar in de auto geleefd, van 's morgens tot 's avonds. Met verrekte korte nachten.

Vanuit Calatayud zijn we na een overheerlijk koffie koffie met een croissant naar Sotogrande gereden. Een afstand van 900 km. Onderweg hebben we eindeloze velden/heuvels met olijfgaarden gezien. Om 20:00 kwamen we aan en kregen gelijk onze briefing voor de inscheping naar Tanger van maandag 9 oktober. Hierna hebben we gelukkig om 22:30 een maaltijd in de marina kunnen krijgen. We lagen helaas weer na 00:00 u. in ons bed in het hotel in Sotogrande. We hebben allen wel zeer genoten van zoiets gewoons als een lekkere douche.

Vanmorgen om 05:3 u. liep de wekker af voor ons vertrek naar Marokko. In colonne zijn we met 50 voertuigen om 06:15 naar de haven gereden. De ferry vertrok stipt om 08:00 en de overtocht verliep spoedig. Om 10:30 arriveerden we in Tanger en toen begon een ellendige ervaring. Een douanier had in de x-ray scan klaarblijkelijk iets gezien want wij waren de enigen van de 50 voertuigen die de auto moesten uitpakken. Praten als Brugman hielp niet en weldra stonden 70 gevulde bananendozen op de vloer. Iedere doos werd geopend en geïnspecteerd. De overige deelnemers moesten het gelaten afwachten maar de vertraging was uiteindelijk 3 uur want natuurlijk werd er niets gevonden. Na een paar cadeautjes was het argument dat we de procedure niet correct hadden gevolgd en dat daarom alles moest worden gecontroleerd.

Eindelijk konden we op reis naar Fes. Een rit van 250 km maar pas nadat we geld hadden gewisseld en Sim-kaarten hadden gekocht konden we hier pas om 16:00 aan beginnen. Uiteindelijk bereikte we onze overnachtingsplaats om 22:00. Toen moesten we nog eten en ons klaarmaken voor de komende, hopelijk meer relaxte reis door Marokko.

Indrukken krijgen we genoeg hier onderweg. Een totaal ander straatbeeld. De temperatuur is goed maar het weer is ons nog niet goed gezind geweest want we kwamen aan in het donker met regen. Ad en Peter hebben vandaag alweer hun 3e snelheidsovertreding moeten incasseren. Weer slechts enkele km's te hard. Ditmaal een lasergun over het hoofd gezien. De snelheidsgeboden zijn hier wel erg verwarrend: dan 60, dan 80 en na 100 meter weer 60. Het lijkt wel of de politie op je loert.

Gelukkig houden de auto's zich goed en is de sfeer ook nog steeds perfect. Laat het genieten nu morgen maar beginnen met een iets lager tempo en meer aandacht voor cultuur/natuur.

1. Johan:
    10 oktober 2018
    Ik geef het je te doen, en zeker weten dat n drankje je lekker zal smaken. Jullie moeten maar denken azijn pissers zijn er altijd en overal ga fijn door met jullie verhalen ik kijk er naar uit. Succes en PROOST!!!!
  2. Coby Duraij:
    10 oktober 2018
    Ben het met Johan eens wat een flauwe cul zijn ze jaloers?
    Nou ik niet want het valt niet mee om vriendelijk tegen douaniers te blijven als ze zo zitten te pesten .
    Ad een tandje minder he met bridgen mag je wel hoog bieden maar nu moet je rustig aan doen!!
    Goede reis hopelijk zonder trubbels! Coby
  3. Toon en Mientje Jaspers:
    10 oktober 2018
    Sorry jongens het was als grapje bedoeld.Wij zijn geen azijnpissers,en wij zijn niet jaloers.
    Wij weten heus wel dat het een hele klus is,we zijn in Marokko en Gambia geweest.
    Het is zwaar om door die landen te reizen.Wij wensen jullie alleen maar alle goeds.
    En geniet van je pilsje. Succes,en verder een goede reis.
  4. Nell en George Dujardin:
    10 oktober 2018
    Jammer van zo'n oponthoud. Gelukkig is alles weer goed gekomen. Een biertje op zijn tijd is niet zo gek. Geniet zo veel mogelijk van een prachtige reis ook al gaat het soms met wat strubbelingen gepaard. Wij wensen jullie een veilige en goede reis verder. Groetjes van Nell en George
  5. Wilma Dortmans:
    10 oktober 2018
    Wat een belevenis, ik kijk elke dag uit naar jou mooie verhalen, niet die bekeuringen en de regen, maar waar jullie vandaag weer mee gemaakt hebben.
    Geniet van wat weer komen gaat.
  6. Toine:
    10 oktober 2018
    Goed bezig zie ik .Jammer van de bekeuringen maar leuk om jullie ervaringen te lezen. Heel veel succes nog en uiteraard op zijn tijd ontspanning.

gr Toine
  7. Rianne Manders:
    10 oktober 2018
    Trots op jullie, 100% en natuurlijk het meeste op mijn broer Hans :) , TOPMANNEN zijn jullie. Heel veel succes en hopelijk doneren de sponsors veel. Wij hier in Nederland hebben het geluk gehad om in het juiste nestje geboren te worden.
    Geniet van jullie verdiende koude pilsje :)
  8. Mieke:
    10 oktober 2018
    Geweldig, jullie hebben ontzettend hard gewerkt de afgelopen dagen. Ik hoop dat jullie vanaf nu mooie cultuurervaringen opdoen. Blijf gezond en geniet!
  9. Jan Rinie Jochem:
    11 oktober 2018
    Ben het helemaal eens met mijn zus. Jullie zijn heel fanatiek maar denk wel aan de broodnodige nachtrust! Vanmiddag gezellig in het zonnetje met Carin over jullie zitten praten. Succes verder!
  10. Geeske:
    11 oktober 2018
    Nou pap, gaat lekker zo met die boetes. Wordt het een extra duur reisje... Hopelijk treffen jullie vandaag beter weer en komen jullie op een vroeger tijdstip aan op het eindpunt. Die onregelmatige en late maaltijden en het slaaptekort zullen er wel in hakken. Heel veel succes en plezier samen!
  11. Ingrid van Deurzen:
    11 oktober 2018
    wat de douane betreft.. ik kn het hier van gambia.. meestal willen ze op zon manier hun macht laten zien en verwachten een bribary.. maar intussen wel uren verder.. en n hoop stress en ongemak..veel succes..tis n hele prestatie..