Boujdour

15 oktober 2018 - Laayoune, Westelijke Sahara

Tegen de planning in zijn we vandaag in Boujdour. Gisteren zijn we namelijk door de Atlas naar Laayoune gereden en daar aangekomen bleek dat al het haasten voor niks was want we waren 1 dag te vroeg op deze camping Bedouin. De wegen zijn eindeloos maar ook eindeloos saai. We rijden naar het zuiden met rechts de Atlantische oceaan en links het eindeloze zand. De enige activiteit die we kunnen zien zijn enkele mijnen en energiecentrales (windmolenparken en zonnecentrales).

Al het racen langs de wegen is voor niets geweest en we hebben de mogelijkheden voor interactie met de lokale bevolking gemist. Gedane zaken nemen geen keer en daarom de neus naar voren en niet meer achterom kijken.

Op de camping welke via een 4,5 km lang gravelpad bereikbaar was kwamen we in de duinen maar niet aan de zee. Deze was nog 20 km ver weg. Deze camping net als de gehele challenge is gekozen voor de 4 wheel drives. Ook hier zijn vele parcours door de duinen beschikbaar maar daar wagen wij het niet op. We horen wel veel mechanische problemen met onze mede Challenge deelnemers die veel door het zand rijden. Wij zijn hier gelukkig van gevrijwaard.

Ook de lichamelijke ongemakken zijn niet voorbij. Het lijkt stuivertje wisselen, dan heeft John last. Als dit over is begint Peter en daarna Hans. Een besmettelijk klimaat zullen we maar denken. De enige die nog geen last heeft gehad is Ad. Op voorhand dacht hij met zijn medische gesteldheid en medicijnen de zwakste te zijn maar het blijkt andersom, hij is de sterkste.

We hebben overwogen om een keertje te gaan BBQ - en maar als je ziet dat de slager zijn vlees "bewaard" bij 30 graden in de zon dan slaan we dit maar even over ook gezien de lichamelijke ongemakken links en rechts. Niet onverstandig lijkt dit ons. Zondagavond op camping Bedouin hebben we weer een gevarieerde tajine gegeten met kip d'orange, groente en dromedaris met dadels. Lekker zo'n potje kamelenvlees.

Vandaag in Boujdour hebben we net inkopen gedaan voor ons gezamenlijk diner met de Opa's groep. Groente met pasta/rijst. Vandaag hebben we het rustig aan gedaan. We zijn pas om 10:30 vertrokken van de camping, 1 uur later dan het convooi van de Opa's. Die stonden om 09:30 weer paraat om te vertrekken, we hebben ze laten gaan en zijn op eigen gelegenheid naar Boujdour gereden was slechts 250 km ver was over een goed begaanbare snelweg. Verdwalen kan niet want er is maar 1 weg. Je wordt wel gek van al die politiecontroles. Telkens wordt je staande gehouden en dan geef je de vooringevulde fiches met onze data en mogen we weer verder rijden.

De diesel is hier nog goedkoper, slechts 0,85 cent ipv 1,02 in Marokko. Waarschijnlijk omdat het in de Westelijke Sahara waar we nu zijn, er een taxfree beleid heerst.

Vanaf vandaag is het nog maar slechts 1.750 km naar Banjul. We hebben er inmiddels al 4.500 km opzitten. Morgen rijden we naar een plaats vlak bij de grens met Mauritanië, nog ca 500 km.

Het weer is nog steeds goed, zonnig temperaturen van ca 30 graden maar hier aan de kust staat er wel een erg sterke wind.

Alles gaat goed en op verder naar Banjul. Veel groetjes aan het thuisfront. De lokale Sim kaart werkt goed evenals de hotspot en zo kunnen we opgestoord internetten.

1. Toine:
    15 oktober 2018
    Ja Ad die heeft medisch al zoveel meegemaakt die weet volgens mij precies wat hij moet doen en laten? Goed bezig mannen jammer van de gehaaste reis die achteraf niet nodig bleek. Veel succes allemaal

Gr Toine
  2. Johan:
    16 oktober 2018
    Ja niet overal in de wereld is hygiëne t zelfde! Let goed op jullie gezondheid verhalen vanuit t ziekenhuis lezen we liever niet. Succes en een goede reis verder.
  3. Mieke:
    16 oktober 2018
    Fijn dat, door jullie verslagen, ieder goed op de hoogte blijft van jullie avontuurlijke reis.
    Dat het gebied waar jullie nu zijn verschrikkelijk saai is duurt hopelijk niet lang. Anders misschien arbeidsvitaminen opzetten en een potje meezingen, dat helpt vast en zeker.
  4. Rèse Hol:
    18 oktober 2018
    Ad helemaal in de revisie geweest dus die is natuurlijk topfit!
    Ja jammer van de snelle en ook nog saaie reis maar zoals gezegd: voorwaarts met plezier ! Geweldig jongens; wij genieten hier stilletjes mee
  5. KARIN LIEUWEN:
    18 oktober 2018
    beste mensen en medebewoners van nuenen, het gaat tot nu toe goed lees ik in jullie reisverslagen, hopelijk komen jullie allemaal heel huids terug, Hier in nuenen en zeker de dorpswerkplaats wordt goed op de hoogte gehouden van jullie ervaringen.
    Succes daar en hopelijk een leuk verhaal in de toekomst.